saandrahedberg.blogg.se

Dags att komma ut.......

Kategori: Hashimotos hypotyreos

Det är dags för mej att berätta något som inte så många vet om mej men som är ganska så viktigt, kanske inte just för er men för tjejer i samma situiation som mej. 

Vid ungefär denna tiden förra året mådde jag inte så bra och jag hade inte mått så bra de senaste månaderna heller. Allt började med att jag hade huvudvärk väldigt ofta, var konstant trött, mådde illa när jag ansträngde mej och då speciellt på träningarna, hade ingen lust till något och levde i en bubbla nästan. Jag fick sådana enorma svettningar på nätterna att jag fick gå upp och duscha mitt i natten och jag gick upp i vikt även fast jag då hade anlitat en PT och gick på kostschema och tränade rätt hårt. 

Tillslut fick det vara nog insåg jag väl när inte ens träningarna med laget var roliga för jag inte orkade någonting så jag kontaktade vårdcentralen.

Mitt första möte med vården, en gammal pensionerad tant sa in princip att jag höll på att gå in i väggen och frågade diverse frågor om stress, jobb och livet. Jag kunde ju inget annat än säga att det absolut inte berodde på stress även fast det kanske var en stressig period så kände jag inte att de hade något med det att göra. Jag fick lämna vårdcentralen utan några som helst prover tagna eller något annat utan bara tantens ord; du ska nog lugna ner dej lite. Fuck you tänkte jag ungefär och gick rätt fort.

Nästa dag så ringde jag upplysningen och berättade symptomerna jag haft och dem bad mej kontakta vårdcentralen för blodprov. Så det gjorde jag och nästa dag tog dem en himla massa prover så jag tillslut inte trodde jag hade något blod kvar, haha. 

Det tog väl någon dag innan jag fick samtal om att åka till vårdcentralen för att prata med den härliga gamla tanten jag träffat tidigare.

Det visade sig att jag fått hashimotos hypotyreos (på svenska; låg sköldkörtel).

Jag tänker inte gå in på exakt vad detta är för typ av sjukdom men såhär står de på 1177’s hemsida: ”Sköldkörteln, som sitter på halsens framsida, producerar hormoner som påverkar nästan alla kroppens funktioner och styr ämnesomsättningen. Om sköldkörteln tillverkar för lite hormoner kan man få hypotyreos. Då får man låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv”

Så i mitt fall var det inte så konstigt att allt bara la av, orkeslös, trött, ”depression”, nedstämd mm. Kroppen gick ju på sparlåga!
Vid detta tillfälle när jag väl fick provsvaren i handen kunde jag inte mer än tänka
”In you face bitch” till den ointressanta, oengagerade pensionerade läkaren som sagt att jag höll på att gå in i väggen, 23år gammal, jovisst.

När man får veta att man har denna ”sjukdom” så får man äta medicin hela livet ut för att hålla allt på rätt balans. Så jag kan säga att det vart en del vändor till vårdcentralen för att ta prover för att se så nivån på medicinen låg rätt och jag kan säga att jag haft rätt tur för jag har efter jag började med medicinen inte haft några problem eller bekymmer.

Varför jag väljer att berätta detta är för att just denna sjukdom drabbar fler och fler tjejer i ung ålder och man vet inte varför och det är skrämmande.  Jag tänker inte skriva något mer just nu men det kommer bli fler inlägg om detta då jag har valt att sluta med medicinen inom en snar framtid pga många orsaker och jag vill att fler vågar att testa sig fram och helt enkelt blir av med ”sjukdomen” på egen hand. Men mer om detta längre fram :) 

a

Kommentera inlägget här: